woensdag 26 augustus 2015

Een gehaakt erfstuk.

Op Hemelvaartsdag is een tante van mij overleden,
de oudste zus van mijn moeder.

Wat ik mij van vroeger goed kan herinneren
is dat mijn oma, haar moeder,
altijd zat te haken.
Misschien heb ik het wel van haar in mijn genen?
Oma haakte altijd met heel dunne, witte katoen
en haaknaald 2 mm, denk ik.
Ik kan me vooral ronde onderzetters
voor onder drinkglazen herinneren.

Ik kan mijn echter niet herinneren dat mijn tante ook haakte,
maar het bleek dus wel te zijn.
Ze heeft van hetzelfde witte katoen
en een dunne haaknaald
een sprei voor op het bed gehaakt.
Een sprei van 2 x 2 meter.



 




Mijn tante wilde graag dat ik hem zou krijgen 
na haar overlijden,
omdat ze wist dat ik ook zo graag haak.
Ik vind het een hele eer om de sprei
van haar te hebben gekregen.

Het is een mooie sprei,
maar wat een werk moet dat zijn geweest.
Zelf heb ik in het voorjaar
ook een sprei van 2 x 2 meter gehaakt (klik hier).
Ik ben daar precies drie maanden
mee bezig geweest
en dat was met haaknaald 4 mm.
Hoe lang zal mijn tante dan wel niet
gedaan hebben over dezelfde afmeting,
maar met motief en haaknaald 2 mm?

Wij gebruiken geen sprei op ons bed,
maar de deken ligt mooi opgevouwen
op mijn haakbankje.
En ik kijk er met veel plezier naar.

Dank je wel, tante Zus.
Ik denk aan je.




1 opmerking: