woensdag 13 april 2016

Puin ruimen.


Sinds een half jaar werk ik in een nieuw gebouw waarin
ook een school, bankfiliaal, sporthal en dorpscentrum zitten.
Om ons heen stonden de oude school, de oude sporthal en
het oude dorpscentrum nog om afgebroken te worden.
Die sloop ging heel snel en heel vakkundig.

En toen was er een berg puin waarvan ik mij afvroeg
waarom die niet werd afgevoerd????
Totdat een enorm gevaarte er ineens stond. Ik zou
niet eens weten hoe het er gekomen is.
Drie mannen gingen samen aan de slag om de berg puin
te verbrijzelen tot kleine steentjes.
Ik keek mijn ogen uit, want dit had ik nog nooit gezien.
Op de gevaartes stond ook puinbreken.nl, nou puin breken konden ze wel.

De "kraan" schepte een hoeveelheid puin en gooide het in 
het startpunt van het gevaarte.  


Van daaruit ging het door de machine, werd vermalen en
kwam er in kleinere brokken aan de andere kant op een
loopband weer uit.


Ondertussen werden er staaldraden en ander niet steen
uitgezwiept (op zich een vreemd woord) door een
ronddraaiende ton.


Daarna ging het weer door een deel van het gevaarte en
kwam er weer kleiner uit en werd over een loopband
een stuk verder weg gebracht waar een tractor 
het kleinere gesteente verdeelde of aan een vrachtwagen
mee gaf.
  





Ik vond het echt heel interessant om te zien, vooral omdat
ik dit nog nooit had gezien. Ik wist ook niet dat ze dit op 
locatie deden Op zich wel heel slim, want het transport is
volgens mij wel veel sneller. Het enige mispuntje was dat
je het in het hele gebouw voelde trillen, zelfs als je de muis
van je computer gebruikte. 

En nu.... nu is het kaal en vlak en kan er begonnen worden
met de bouw van woningen.
Ik ben benieuwd.

groet,
Marijke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten