woensdag 1 juni 2016

Allemaal vogels.


In juni 2014 schreef ik een blogpost over de vogelhuisjes
die Lotte en ik geverfd hadden (zie hier). Daarin nodigde ik
de vogeltjes uit om in onze huisjes te komen wonen. Ik kon
toen niet vermoeden dat een jaar later daadwerkelijk een nestje
in een van de vogelhuisjes zat (zie hier). Verbaasd was ik, omdat 
het rode vogelhuisje (waarin ze woonden) ongeveer anderhalve
meter van onze voordeur af hangt.

Maar dit jaar (weer precies een jaar later) is mijn verbazing
nog groter, want nu zit er een nestje jonge vogeltjes in het
geel/groene vogelhuisje. En dat vogelhuisje hangt hooguit
een halve meter van onze voordeur af.

Het is zo mooi om de voordeur uit te komen en het geluid van
de jonge vogeltjes te horen. Iedereen die op bezoek komt, heeft
het er ook over. Het duurde even voordat ik een van de ouders
(ik denk de vader) op de foto te pakken had. Jeetje, wat zijn 
die vogeltjes snel. En dan heb ik het nog niet eens over het
gemak waarmee hij zo het openingsgaatje invliegt.



Niet alleen bij de voordeur, maar ook achter het huis hoorden
we jonge vogeltje geluid maken. Het geluid kwam vanaf
de dakgoot. Eigenlijk kon daar geen nestje zitten, want een
aantal maanden geleden hebben we onder de onderste
dakpannen een speciale strip aangebracht waardoor de kleine
vogeltjes niet meer onder de dakpannen konden komen.
Ze maakten namelijk al het piepschuim dat daar zit ter
isolatie kapot.

Toen zagen we dat er twee musjes (een vrouwtje en 
een mannetje) wel heel vaak op de dakgoot zaten.
En jawel hoor, het is ze toch gelukt om onder de strip door
te gaan en een nestje onder de dakpannen te maken.
Nu hebben we dus aan beide kanten van het huis een nestje
met jonge vogels zitten. Ik vind het zo mooi om te zien en te
horen, maar ook het feit dat de vogeltjes het kennelijk
gezellig vinden om tijdelijk bij ons te komen wonen.
Waarschijnlijk voelen zij dat toch anders, maar dat is ook goed.



Na de ontdekking van nog een vogelnestje thuis, zijn Richard
en ik lekker een eindje gaan wandelen in het natuurgebied
bij ons in de buurt. En wat zagen we daar......... juist
een vogelnestje met een eitje erin. Het was het nestje 
van een meerkoetje aan de rand van een vijver.
Ik hoop dat daar ook gauw een jong vogeltje uit komt.



 Op de terugweg naar huis zagen we iets in het weiland 
bewegen. Het waren meneer en mevrouw eend die met
hun kopjes maar net boven het gras uitkwamen.
Zouden zij ook ergens in de buurt hun nest 
met jonge eendjes hebben?


 Zo zagen we vier verschillende vogels op een avond.
Twee rondom het huis en twee in de natuur. 
Allemaal zijn ze bezig met nestjes,
eitjes en jonge vogeltjes.
Wat is de natuur toch mooi!

Genieten jullie er ook zo van?
groet,
Marijke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten