maandag 6 mei 2019

Een paar dagen naar Parijs met mijn dochter #2.


Op de woensdag van ons weekje Parijs, hebben Lotte en ik
een fietstocht gemaakt van Bajabikes. Onder de gezellige
leiding van Jordy, reden we ongeveer vier uur door de stad.
Het was een bijzondere dag, 1 mei de dag van de arbeid.
 Aangezien er demonstraties werden verwacht van de gele
hesjes, waren de Arc de Triomf / de Champs Elysee en de
Place de la Concorde helemaal afgesloten. Wij mochten er
wel fietsen. Daardoor reden we over een heel leeg plein en
zagen we niemand op de Champs Elysee. Zo onwerkelijk,
want normaal racen de auto's er met velen over heen.
Jordy wist, op een vrolijke manier, heel veel verhalen te
vertellen over allerlei gebouwen of personen op plekken
waar we langs kwamen. We hebben veel gezien, maar
ook veel geleerd.




Na de fietstocht zijn we rustig naar Jardin du Luxembourg
gelopen (ongeveer vijf kwartier), om er daar achter te komen
dat het park de hele dag dicht is i.v.m. veiligheid. Dat was
jammer, maar we zijn gewoon in een ander park gaan zitten.
Donderdag zijn we begonnen in Jardin de Butte Chaumont.
Lotte is gaan hardlopen en ik heb vier rondjes rond de vijver
gewandeld. Net alsof we gewoon in Parijs woonden. Het
werd er namelijk heel veel gedaan. Ik vond het heel leuk
om een keer mee te maken. Zo'n (dagelijkse) gewoonte
van Parijsenaren. We hadden iedere dag, in elk park,
mensen zien hardlopen.
  



Via de sluizen van het kanaal, zijn we thee gaan drinken
bij Pavillon des Canaux, een ontzettend leuk tentje
langs het kanaal. We zouden allebei wel zo'n tentje in
onze eigen woonplaats willen hebben. De thee was
losse thee die in een zakje wed gedaan met een knoopje
erin. Dat zag er erg grappig uit.




Het thee drinken was zo gezellig en we zaten zo lekker
dat we eigenlijk niet weg wilden, maar we hadden nog
wat plekken op ons verlanglijstje staan. Toch maar terug
naar het hotel, douchen en de stad in. Vanmiddag naar
het Centre Pompidou en naast gelegen vijver met
mooi beelden in het water.


De rest van de middag hebben we gewinkeld in Les Halles
en zijn aan het begin van de avond gaan eten bij een 
restaurant waar ik ongeveer veertig jaar geleden ook heb
gegeten met mijn ouders en broer. Dit keer zat ik er met
mijn dochter. Een bijzondere ervaring.
Vrijdag was alweer de laatste dag van ons bezoek aan
Parijs en omdat we nog niet genoeg gelopen hadden, zijn
we de Eiffeltoren opgeklommen. Ongeveer 692 treden
omhoog en 692 treden naar beneden. Het was mooi om
op de tweede verdieping te staan en de stad te zien.





Om deze leuke vakantie samen af te sluiten zijn we, in
stijl, gaan stokbrood eten in Jardin du Luxembourg, die
dit keer wel open was. Er scheen een voorzichtig zonnetje
en een heleboel kinderen hadden de bootjes op de vijver
varen. Dat vind ik altijd weer een leuk gezicht.





Samen met mijn dochter was ik vijf dagen in Parijs. Het
waren ontzettend leuke en gezellige dagen, waarin we
heel veel gezien en gedaan hebben. Ik denk dat er weer
heel veel nieuwe herinneringen zijn gemaakt.
Mooi om samen te doen, dank je wel Lotte. Ik vond het
fijn samen met jou
groet,
Marijke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten