maandag 18 juni 2018

Museum Voorlinden.



Zondag ben ik met Richard naar het museum Voorlinden
in Wassenaar geweest. Een museum wat zegt "beleef
kunst, natuur en architectuur". Het is een museum dat pas
twee jaar open is, maar waar ik steeds vaker foto's van op
Instagram zag. Ik werd er door getriggerd om te gaan
kijken. Het museum heeft drie tentoonstellingen. De
eerst was een tijdelijk tentoonstelling "Stage of being".




De tweede tijdelijke tentoonstelling was van Wayne Thieband
en bestond uit allerlei schilderijen. Mooie, rustige schilderijen
van mensen of van taarten. Ik snap alleen nooit waarom
mensen op schilderijen dan nooit lachen. Ooit hoop ik te
begrijpen waarom.



De derde tentoonstelling was de permanente. Daar kwam
ik voor. De mini liftdeuren gingen echt open en dicht. De
tekst "where do I end and do you begin". Een kunstwerk
"through the wall" gemaakt van de deuren en kozijnen van
200 huizen uit een dorp in China waarbij binnen ook alle
200 lampen uit die huizen hingen. Een erg groot echtpaar
(twee keer zo groot als wij) zonnend op het strand onder
een parasol. Een enorm, cortenstalen sculptuur waar je
doorheen kunt lopen. Een kunstwerk dat precies lijkt op
een zwembad, wat betreft kleuren en trapje, je waant je
echt in het zwembad zonder nat te worden. En als laatste
grote ronden vormen gemaakt van fijn zand waardoor het
lijkt op een glazen pot met water erin.









Wat vonden we het mooi. Vooral de derde tentoonstelling
maakte erg veel indruk op ons. Gewoon door de bizarre
afmetingen, maar ook het herkenbare en ook soms wat
mysterieuze. Het gebouw was ook prachtig. Daarbij zag je
aan alle kanten door de enorme glazen ramen steeds een
prachtig aangelegde tuin. Inderdaad kunst, natuur en
architectuur. Vanuit het museum kon je buiten zo richting
strand lopen (althans zicht op de zee). Dat was een mooie
verbinding met de natuur. Dit was weer een museumbezoek
dat alle zintuigen heeft geprikkeld. Daar hou ik wel van.
Zeker de moeite waard om te bezoeken.
groet,
Marijke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten