woensdag 9 november 2016

Vogelpindakaas.


Een tijdje terug viel het mij op dat ik ineens
veel meer vogeltjes in onze tuin zag. Meer dan
normaal bedoel ik dan. Ik zag musjes,
koolmeesjes en roodborstjes. Ik hou erg van deze
leuke, kleine vogeltjes in de tuin. Het is jammer dat
zij niet weten dat wij het goed met ze voor hebben.
Het zou leuk zijn om aan de picknicktafel te
zitten samen met een roodborstje en allebei onze
lunch te eten. 

Ik ging eens goed kijken wat ze deden en toen
viel het mij op; ze gingen allemaal bij het
tuinhuis vliegen, kijken en zoeken. Precies op
de plek waar ieder jaar een potje vogelpindakaas
hangt. Het was nog geen winter, maar kennelijk
koud genoeg voor de vogeltjes om op zoek te 
gaan naar pindakaas. Of misschien hebben wij
inmiddels een soort van luie vogels in onze tuin
die weten dat bij ons eten te halen valt.


Ze hebben hun zin gekregen; ik heb weer
een pot pindakaas opgehangen. Het moet wel
speciale pindakaas voor vogels zijn, want daar
zit minder zout in dan in de pindakaas die wij
op ons brood smeren.

En ja hoor, daar kwamen onze vriendjes....


Soms moesten ze zelfs op hun beurt wachten.


Zie je het roodborstje.....


Even een foto met een andere camera,
wel minder scherp (door het raam), maar wel
te mooi om niet te laten zien.


Naast deze kleine vriendjes komen ook
en merel en een ekster steeds eten. Dat
vind ik stiekem jammer, want ik hou meer
van de kleine vogeltjes. Natuurlijk moeten
we voor alle vogels zorgen, groot en klein,
maar toch...........

Je gelooft het niet, maar de vogels
hebben maar twee weken nodig gehad
om de hele pot leeg te eten. TWEE weken!


Dat betekent dat ik nog een stuk of twintig
potten zou kunnen kopen voordat de winter
voorbij is. Daar moet ik nog even over 
nadenken, maar in de tussentijd heb ik toch
een nieuwe pot opgehangen.
Zo kunnen de vogeltjes eten en wij genieten
van de aanwezigheid van vogeltjes in de
achtertuin.

Ook is mij opgevallen dat ik bij de voordeur
een paar keer een koolmeesje zag wegvliegen.
We hebben daar al twee jaar achter elkaar
een nestje in de vogelhuisjes die daar hangen.
Ik schreef al eerder over deze nestjes
hier en hier. Dat zou betekenen dat de vogels
weer een nestje aan het bouwen zijn?
Maar het is november, toch veel te vroeg
voor een nestje?????
Soms maak ik mij zorgen om de natuur.
Hoe weet een vogel met dit veranderende
klimaat nu wanneer hij eitjes moet leggen?

Ik ga weer genieten van alle (kleine)
vogeltjes in de tuin.
Hangen jullie ook een potje met
vogelpindakaas op?

Fijne week nog,
groet,
Marijke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten