donderdag 25 mei 2017

De 11 vennen wandeling.


Vandaag hebben Richard en ik meegelopen met een
wandeling van het IVN; de 11-vennenroute. We hebben
nog nooit een georganiseerde wandeling gemaakt, dus
dit was een probeersel. We wandelden door de
Oisterwijkse bossen en vennen, een gebied waar wij
vaker wandelen. De route liep langs plekken die we
al kennen, maar nu werd er van alles verteld wat we nog
niet wisten. Dat was erg leuk en erg leerzaam. Zo werd
er verteld over de mierenhoop, allerlei vogels, de fauna
en flora van de verschillende vennen. Ik wist niet dat ieder
ven anders is of dat er andere flora groeit.


We zagen een libelle die aan het ontpoppen was. Dat heb
ik nog nooit gezien. Het was heel mooi en bijzonder. Ik 
werd er stil van.



Ook leerde ik het verschil tussen een juffer en een libelle.
Voor de meeste aanwezigen waren het allemaal libellen.
Op een gegeven moment zagen we een libelle zitten die
doorschijnende vleugels had. Hij bleef gelukkig mooi zitten
voor de foto. Als ik mij goed herinner had de gids het over
een tweestip libelle. Je ziet duidelijk op iedere vleugel
twee zwarte stippen staan.





 

Het was een mooie dag die begon met mist, fris weer,
maar daarna ging de zon heerlijk schijnen. Het was warm.
Een perfecte dag voor een wandeling in de natuur. Ik heb
er van genoten en erg veel geleerd, maar met z'n tweetjes
door de natuur wandelen i.p.v. met een groep vind ik wel fijner.
We hebben drie uur gelopen, mede door het regelmatig stilstaan
voor informatie en rondkijken. Ik ben wel blij dat we het gedaan
hebben, want buiten de wandeling en de natuur kijk je ook
naar de mensen in je groep en dat is ook altijd bere-interessant.
Een volgende keer in dit mooie gebied zal ik toch anders gaan
kijken of misschien wel anders gaan wandelen.

Wat is de natuur toch mooi hé?! Er is zoveel te zien en te
beleven, zo veel mooie flora en fauna. Ik ken nog maar
een heel klein stukje, maar leer iedere keer weer bij.
Het blijft de komende dagen mooi weer. Heerlijk om naar
buiten te gaan en met volle teugen ervan te genieten.

Veel plezier allemaal,
groet,
Marijke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten