zondag 15 oktober 2017

De vliegenzwam.


De vliegenzwam (Amanita muscaria)

Een vriendin van mij liet mij een plek zien midden in ons dorp
waar een hele serie vliegenzwammen stonden. Ik vond het
echt geweldig. De vliegenzwam is volgens mij het meest bekende
object van de herfst. Hij komt voor in kinderliedjes, hij wordt
heel vaak getekend en heel veel gefotografeerd.

Hoe komt de vliegenzwam eigenlijk aan zijn witte stippen?
ik heb het op internet opgezocht en vond dit:
De witte stippen zijn overblijfselen van het vlies waaruit de
paddenstoel tevoorschijn komt. Door het groeien van de
paddenstoel breekt het vlies, dat niet meegroeit, in kleine
stukjes die als stipjes op de hoed achterblijven.
Deze witte restanten van het vlies liggen los, zodat ze bij
een flinke regenbui gemakkelijk van de hoed af kunnen spoelen.
Hierdoor kom je ook vliegenzwammen tegen zonder witte stippen,
die heeft de paddenstoel wel gehad, maar ze zijn verdwenen
door de regen. De vliegenzwam komt als bolletje boven de grond
en daarna groeit de hoed verder en wordt steeds platter van vorm.

Ik heb een stel verschillende foto's gemaakt van de
verschillende stadia; 





 


Mooi hé? Ik kon geen leukere foto's bedenken als start
van de herfstvakantie. Ik hoop dat iedereen een heleboel
van deze schitterende paddenstoel zal zien deze herfst.
Fijne vakantie allemaal, deze week of anders
volgende week,
groet,
Marijke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten