woensdag 4 oktober 2017

Paddenstoelen in de herfst.


                               pad·den·stoel (demmeervoud: paddenstoelen)
                       1. zwam met een op een steel geplaatste hoedals                            paddenstoelen uit de grond schieten overal verschijnen,                           sterk in aantal toenemen                             2. kleine wegwijzer voor fietsers 
Dit is de beschrijving van een paddenstoel in de Dikke van Dale.Het was heerlijk weer voor een boswandeling zondag en dusbedacht ik mij dat het leuk was om paddenstoelen te gaanfotograferen aangezien de herfst er ook alweer is. Voor dezewandeling heb ik de Oisterwijkse bossen en vennen uitgekozen.Ik heb er een heerlijke wandeling gemaakt van anderhalf uur.Het was een route die ik vaak met een vriendin gewandeld heb,maar dan in een uur. Nu ging het niet om het wandelen en kletsen(want dat doe je samen met een vriendin), maar om te wandelenen paddenstoelen te zoeken voor een foto. Ik moest zelf wel af entoe lachen, want ik was echt aan beide kanten van het voetpadaan het speuren naar de paddenstoel. En dan vooral naar de echterood-met-witte-stippen, want die heb ik maar één keer gezien. Hetis wel geweldig om alle paddenstoelen te zien, een rode, een paaroranje, een groepje roze-achtige, witte en allerlei verschillendekleuren bruin. Dan zijn ze nog een groot, klein, dun, dik, alleen,in een groep, tussen mos, gras of bladeren, met of zonder steel.Je ziet de paddenstoel overal. Hier zijn een stel van mijn foto's.
 

 

 








Niet alle paddenstoelen stonden recht overeind, er waren
er ook veel omgevallen of geknakt. Daardoor kon ik erg
goed de sporen onder de hoed van de paddenstoel zien.






 Paddenstoelen zijn toch duidelijk één van de symbolen van
de herfst, maar waarom groeien paddenstoelen eigenlijk in
de herfst? Ik ben het gaan opzoeken, want ik wist het niet meer.
De paddenstoel is het vruchtlichaam van een schimmel. De
reden dat hij groeit in de herfst heeft te maken met de
omstandigheden waaronder schimmels het beste groeien.
In de herfst is de grond nog redelijk warm, de temperatuur is
  nog best hoog en er valt doorgaans veel regen. Dat bij elkaar
is de ideale plek voor paddenstoelen om te groeien. Goed hé?!
Altijd goed om te weten, maar ik hou wel van symbolen en
geniet gewoon ieder jaar weer als de paddenstoelen er zijn.
Net zo als de pompoenen en de bladeren die door de lucht
dwarrelen. Jullie ook?
groet,
Marijke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten